• Simple Item 8
  • Simple Item 7
  • Simple Item 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Simple Item 7
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Simple Item 8
  • Simple Item 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Simple Item 8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Beste leerkracht van groep 8, 

Let op: Doe pas mee als uw leerlingen in groep 5, 6 en 7 het Nationaal Media Paspoort hebben doorlopen.

Inleiding 

We heten u welkom bij het Nationaal Media Paspoort! Deze doorlopende leerlijn is zó opgezet dat het noodzakelijk is dat uw leerlingen reeds in groep 5, 6 en 7 de eerdere lessen hebben gehad, zodat de effectiviteit van de lessen zo groot mogelijk is. Het is niet uitvoerbaar om meteen met de groep 8 leerlingen te starten zonder dat zij de basis van de lessen hebben van de voorgaande groepen hebben gehad. U zult zien dat in de lessen er wordt gerefereerd naar de motivatie- en strategievragen en -antwoorden door de leerlingen uit de voorgaande groepen. 

Geeft u als leerkracht de lessen in groep 8 zonder al eerder met het Nationaal Media Paspoort te hebben gewerkt? Overleg dan met uw collega-leerkrachten zodat u weet wat de leerlingen al eerder hebben gedaan. In de handleidingen wordt namelijk gebruik gemaakt van de individuele Nationaal Media Paspoorten die de leerlingen al in groep 5 hebben aangemaakt: u moet dus voor uw leerlingen toegang hebben tot deze Paspoorten. Lukt dit niet, we bieden de leerlingen de kans om alsnog de motivatie- en strategievragen van de vorige lessen te beantwoorden. 

We introduceren u (wellicht opnieuw als u al eerder de lessen heeft gegeven) bij de opzet en de onderbouwing van het bijzondere lesprogramma. U gaat werken aan ‘media empowerment’, waar  kennis (mediawijsheid) wordt gecombineerd met het voelen, willen én doen van uw leerling zodat hij of zij daadwerkelijk in staat is om mediagedrag te verbeteren. Om alles goed te laten verlopen en om de grootste effectiviteit te realiseren willen we u het volgende uitleggen vóórdat u en uw klas aan de slag kunnen gaan.

Inleiding in kwaliteiten: Weten, Voelen, Willen en Doen

img 01Het unieke van het Nationaal Media Paspoort programma is dat het niet alleen kennis over media overdraagt, maar dat het tevens een beroep doet op de individuele beleving (voelen) van media, op de motivatie (willen) en de strategie/het gedrag (doen) van kinderen om slim met media om te gaan.

U zult zien dat de lessen dan ook steeds uit deze 4 kwaliteiten zijn opgebouwd. Waarschijnlijk heeft u wel ervaring met het overdragen van kennis, maar misschien is het nieuw voor u om de andere 3 kwaliteiten toe te passen in de klas. We zetten hieronder graag deze kwaliteiten uiteen. 

  1. Kwaliteit ‘Voelen’  - Media doen een beroep op onze emoties

voelenHet is voor kinderen belangrijk om niet alleen voldoende kennis te hebben over media, maar ook om zich bewust te worden van de emoties waar de media een beroep op doet. Wanneer zij zich bewust zijn van deze emoties, kunnen wij hen daarna leren deze emoties te reguleren, zodat zij zich niet zomaar emotioneel laten meeslepen tijdens hun mediagebruik. Dat is een belangrijke kwaliteit in een tijd waarin kinderen steeds vaker en jonger autonoom (online) beslissingen moeten nemen, zonder toezicht of begeleiding van een volwassene.

De Bodyscan  en denk-pauze – essentiële oefeningen in het lesprogramma

Eén van de kernoefeningen voor het ontwikkelen van de kwaliteit ‘Voelen’ is de Denk-pauze. Niet een pauze om te denken, maar juist een pauze om het denken even te stoppen alvorens te doen, te antwoorden of te reageren. Even rust, stilte in de klas, terug naar onszelf. Soms gebruiken we daarbij het middel ‘de Bodyscan, een begeleide denk-pauze, waarbij u als leerkracht zegt waar uw leerlingen hun aandacht op kunnen richten. Met het document Bodyscan en het bijbehorend filmpje leggen we graag aan u uit wat we bedoelen en hoe we dit in de klas graag uitgevoerd zien. Het vergt enige voorbereiding voor u maar u zult zien: het wordt een stuk rustiger in de groep, de leerlingen zullen steeds meer vanuit zichzelf kunnen reageren. U zult in het materiaal lezen dat we de Denk-pauze hebben uitgebreid met nieuwe visualisatie-oefeningen.

  1. willenKwaliteit ‘Willen’ – De motivatie moet uit het kind zelf komen

Het lesprogramma vertelt kinderen niet wat zij moeten doen, maar vraagt aan het individuele kind waarom het belangrijk voor hem of haar is om iets wel of niet te doen in de media. Daarmee versterkt het programma de intrinsieke motivatie van het kind. Op deze manier wordt de effectiviteit van de lessen vergroot. In de lessen (vanaf groep 5 en 6) wordt daarom steeds een motivatievraag gesteld aan kinderen.

Bijvoorbeeld: Waarom is het voor jou persoonlijk belangrijk om lessen te krijgen over mediagebruik?

  1. doenKwaliteit ‘Doen’ -  Kinderen bepalen zelf hun strategie of doel

Het programma nodigt kinderen uit zelf een strategie te bepalen en een doel te stellen wat betreft hun eigen mediagebruik. Het is daarbij belangrijk dat zij deze strategie regelmatig herhalen, zodat het daadwerkelijk effect heeft op het moment dat zij autonoom een beslissing moeten nemen. In de lessen (vanaf groep 5 en 6) wordt daarom steeds ook een strategievraag  gesteld aan de leerlingen.

Bijvoorbeeld: Wat ga jij doen om te zorgen dat je goed meedoet tijdens de medialessen?

  1. Meer lezen over de onderbouwing van het Nationaal Media Paspoort? Dat kan!

logoacademieWe hebben op de website verschillende documenten over de onderbouwingen van het lesmateriaal. Leest u verder: 

Klik hier voor de wetenschappelijke onderbouwing

Klik hier voor de didactische onderbouwing

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. mediawijsheid competenties

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. kerndoelen primair onderwijs 

Wij proberen het materiaal zoveel mogelijk up to date te houden, maar u kunt ons helpen! Wilt u het ons laten weten wanneer u ongeldige links tegenkomt in het materiaal, dan ondernemen wij meteen actie! U kunt mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Beste leerkracht van groep 7, 

Let op: Doe pas mee als uw leerlingen in groep 6 het Nationaal Media Paspoort hebben doorlopen.

 

Bij les 6 van groep 7: Waarschuwing 17-12-2018. In ons lesmateriaal noemen we de website Kenjevrienden.nu Dit domein is van eigenaar gewisseld: was voorheen de politie de maker en content-beheerder, nu is de site een kinderspelletjessite geworden met veel commerciele boodschappen. We hebben contact met de politie voor overleg over de oorspronkelijke site. Info volgt zodra dit bekend is. Ons advies: gebruik de website niet! Inleiding 

We heten u welkom bij het Nationaal Media Paspoort! Deze doorlopende leerlijn is zó opgezet dat het noodzakelijk is dat uw leerlingen reeds in groep 5 en 6 de eerdere lessen hebben gehad, zodat de effectiviteit van de lessen zo groot mogelijk is. Het is niet raadzaam om meteen met de groep 6 leerlingen te starten zonder dat zij de basis van de lessen hebben van groep 5.

We introduceren u (wellicht opnieuw als u al eerder de lessen heeft gegeven) bij de opzet en de onderbouwing van het bijzondere lesprogramma. U gaat werken aan ‘media empowerment’, waar  kennis (mediawijsheid) wordt gecombineerd met het voelen, willen én doen van uw leerling zodat hij of zij daadwerkelijk in staat is om mediagedrag te verbeteren. Om alles goed te laten verlopen en om de grootste effectiviteit te realiseren willen we u het volgende uitleggen vóórdat u en uw klas aan de slag kunnen gaan.

Inleiding in kwaliteiten: Weten, Voelen, Willen en Doen

img 01Het unieke van het Nationaal Media Paspoort programma is dat het niet alleen kennis over media overdraagt, maar dat het tevens een beroep doet op de individuele beleving (voelen) van media, op de motivatie (willen) en de strategie/het gedrag (doen) van kinderen om slim met media om te gaan.

U zult zien dat de lessen dan ook steeds uit deze 4 kwaliteiten zijn opgebouwd. Waarschijnlijk heeft u wel ervaring met het overdragen van kennis, maar misschien is het nieuw voor u om de andere 3 kwaliteiten toe te passen in de klas. We zetten hieronder graag deze kwaliteiten uiteen. 

  1. Kwaliteit ‘Voelen’  - Media doen een beroep op onze emoties

voelenHet is voor kinderen belangrijk om niet alleen voldoende kennis te hebben over media, maar ook om zich bewust te worden van de emoties waar de media een beroep op doet. Wanneer zij zich bewust zijn van deze emoties, kunnen wij hen daarna leren deze emoties te reguleren, zodat zij zich niet zomaar emotioneel laten meeslepen tijdens hun mediagebruik. Dat is een belangrijke kwaliteit in een tijd waarin kinderen steeds vaker en jonger autonoom (online) beslissingen moeten nemen, zonder toezicht of begeleiding van een volwassene.

De Bodyscan  en denk-pauze – essentiële oefeningen in het lesprogramma

Eén van de kernoefeningen voor het ontwikkelen van de kwaliteit ‘Voelen’ is de Denk-pauze. Niet een pauze om te denken, maar juist een pauze om het denken even te stoppen alvorens te doen, te antwoorden of te reageren. Even rust, stilte in de klas, terug naar onszelf. Soms gebruiken we daarbij het middel ‘de Bodyscan, een begeleide denk-pauze, waarbij u als leerkracht zegt waar uw leerlingen hun aandacht op kunnen richten. Met het document Bodyscan en het bijbehorend filmpje leggen we graag aan u uit wat we bedoelen en hoe we dit in de klas graag uitgevoerd zien. Het vergt enige voorbereiding voor u maar u zult zien: het wordt een stuk rustiger in de groep, de leerlingen zullen steeds meer vanuit zichzelf kunnen reageren. U zult in het materiaal lezen dat we de Denk-pauze hebben uitgebreid met nieuwe visualisatie-oefeningen.

  1. willenKwaliteit ‘Willen’ – De motivatie moet uit het kind zelf komen

Het lesprogramma vertelt kinderen niet wat zij moeten doen, maar vraagt aan het individuele kind waarom het belangrijk voor hem of haar is om iets wel of niet te doen in de media. Daarmee versterkt het programma de intrinsieke motivatie van het kind. Op deze manier wordt de effectiviteit van de lessen vergroot. In de lessen (vanaf groep 5 en 6) wordt daarom steeds een motivatievraag gesteld aan kinderen.

Bijvoorbeeld: Waarom is het voor jou persoonlijk belangrijk om lessen te krijgen over mediagebruik?

  1. doenKwaliteit ‘Doen’ -  Kinderen bepalen zelf hun strategie of doel

Het programma nodigt kinderen uit zelf een strategie te bepalen en een doel te stellen wat betreft hun eigen mediagebruik. Het is daarbij belangrijk dat zij deze strategie regelmatig herhalen, zodat het daadwerkelijk effect heeft op het moment dat zij autonoom een beslissing moeten nemen. In de lessen (vanaf groep 5 en 6) wordt daarom steeds ook een strategievraag  gesteld aan de leerlingen.

Bijvoorbeeld: Wat ga jij doen om te zorgen dat je goed meedoet tijdens de medialessen?

  1. Meer lezen over de onderbouwing van het Nationaal Media Paspoort? Dat kan!

logoacademieWe hebben op de website verschillende documenten over de onderbouwingen van het lesmateriaal. Leest u verder: 

Klik hier voor de wetenschappelijke onderbouwing

Klik hier voor de didactische onderbouwing

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. mediawijsheid competenties

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. kerndoelen primair onderwijs 

 

Wij proberen het materiaal zoveel mogelijk up to date te houden, maar u kunt ons helpen! Wilt u het ons laten weten wanneer u ongeldige links tegenkomt in het materiaal, dan ondernemen wij meteen actie! U kunt mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Welkom bij het Nationaal Media Paspoort!

Omdat het Nationaal Media Paspoort een doorlopende leerlijn aanbiedt, is het programma voor het schooljaar 2015/2016 uitsluitend beschikbaar voor de groepen 1 tot en met 5 van het basisonderwijs. De lessen in groep 5 zijn namelijk een noodzakelijke basis voor de lessen aan groep 6.

groep 6

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij biedt echter voor groep 6 dit jaar al ander hoogwaardig lesmateriaal aan, waarmee u direct aan de slag kunt!

Klik hieronder om deze gratis lesmaterialen voor groep 6 te downloaden: 

We wensen uw groep 6 alvast veel plezier toe! 

 

Nationale Academie voor Media en Maatschappij klein 300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste leerkracht

Allereerst: het Digitale Paspoort!

Voorafgaand aan de lessen van groep 5 van het Nationaal Media Paspoort maken alle leerlingen van groep 5 een digitaal paspoort aan. Hierin schrijven zij gedurende groep 5, 6 en 7 steeds na elke les wat hun eigen ‘motivatie’ en ‘strategie’ zijn (Zie uitleg hieronder). Dit doen zij aan de hand van vragen over waarom en hoe de leerlingen slim met media om kunnen gaan. Elke les heeft een eigen thema en daarom ook telkens weer een originele motivatie- en strategievraag. In groep 8 krijgen de leerlingen uiteindelijk een individuele Nationaal Media Paspoort. Dit is, na drie jaar invullen, een bijzondere en persoonlijke verzameling van motivaties en doelstellingen (strategieën). 

Klik hier voor de uitleg en instructie voor het aanmaken van het Digitale Paspoort!

Let op: In groep 5, les 1 maken de leerlingen een eigen paspoort aan. Zie de handleiding 5.1 hoe deze les in z'n werk gaat. Wij vragen en bewaren geen persoonsgegevens van uw leerlingen, zie ons AVG Privacy Statement rechts op de website. 

Inleiding: voordat u van start gaat met de lessen 

We heten u welkom bij het Nationaal Media Paspoort! We introduceren u graag bij de opzet en de onderbouwing van het bijzondere lesprogramma. U gaat werken aan ‘media empowerment’, waar  kennis (mediawijsheid) wordt gecombineerd met het voelen, willen én doen van uw leerling zodat hij of zij daadwerkelijk in staat is om mediagedrag te verbeteren. Om alles goed te laten verlopen en om de grootste effectiviteit te realiseren willen we u het volgende uitleggen vóórdat u en uw klas aan de slag kunnen gaan.

Inleiding in kwaliteiten: Weten, Voelen, Willen en Doen

4 kwaliteiten kleinHet unieke van het Nationaal Media Paspoort programma is dat het niet alleen kennis over media overdraagt, maar dat het tevens een beroep doet op de individuele beleving (voelen) van media, op de motivatie (willen) en de strategie/het gedrag (doen) van kinderen om slim met media om te gaan.

U zult zien dat de lessen dan ook steeds uit deze 4 kwaliteiten zijn opgebouwd. Waarschijnlijk heeft u wel ervaring met het overdragen van kennis, maar misschien is het nieuw voor u om de andere 3 kwaliteiten toe te passen in de klas. We zetten hieronder graag deze kwaliteiten uiteen. 

1. Kwaliteit ‘Voelen’  - Media doen een beroep op onze emoties

Voelen kleinHet is voor kinderen belangrijk om niet alleen voldoende kennis te hebben over media, maar ook om zich bewust te worden van de emoties waar de media een beroep op doet. Wanneer zij zich bewust zijn van deze emoties, kunnen wij hen daarna leren deze emoties te reguleren, zodat zij zich niet zomaar emotioneel laten meeslepen tijdens hun mediagebruik. Dat is een belangrijke kwaliteit in een tijd waarin kinderen steeds vaker en jonger autonoom (online) beslissingen moeten nemen, zonder toezicht of begeleiding van een volwassene.

De Bodyscan  en denk-pauze – essentiële oefeningen in het lesprogramma

Eén van de kernoefeningen voor het ontwikkelen van de kwaliteit ‘Voelen’ is de Denk-pauze. Niet een pauze om te denken, maar juist een pauze om het denken even te stoppen alvorens te doen, te antwoorden of te reageren. Even rust, stilte in de klas, terug naar onszelf. Soms gebruiken we daarbij het middel ‘de Bodyscan, een begeleide denk-pauze, waarbij u als leerkracht zegt waar uw leerlingen hun aandacht op kunnen richten. Met het document Bodyscan en het bijbehorend filmpje leggen we graag aan u uit wat we bedoelen en hoe we dit in de klas graag uitgevoerd zien. Het vergt enige voorbereiding voor u maar u zult zien: het wordt een stuk rustiger in de groep, de leerlingen zullen steeds meer vanuit zichzelf kunnen reageren. 

2. Kwaliteit ‘Willen’ – De motivatie moet uit het kind zelf komen

Willen kleinHet lesprogramma vertelt kinderen niet wat zij moeten doen, maar vraagt aan het individuele kind waarom het belangrijk voor hem of haar is om iets wel of niet te doen in de media. Daarmee versterkt het programma de intrinsieke motivatie van het kind. Op deze manier wordt de effectiviteit van de lessen vergroot. In de lessen (vanaf groep 5) wordt daarom steeds een motivatievraag gesteld aan kinderen.

Bijvoorbeeld: Waarom is het voor jou persoonlijk belangrijk om lessen te krijgen over mediagebruik?

3. Kwaliteit ‘Doen’ -  Kinderen bepalen zelf hun strategie of doel

Doen kleinHet programma nodigt kinderen uit zelf een strategie te bepalen en een doel te stellen wat betreft hun eigen mediagebruik. Het is daarbij belangrijk dat zij deze strategie regelmatig herhalen, zodat het daadwerkelijk effect heeft op het moment dat zij autonoom een beslissing moeten nemen. In de lessen (vanaf groep 5) wordt daarom steeds ook een strategievraaggesteld aan de leerlingen.

Bijvoorbeeld: Wat ga jij doen om te zorgen dat je goed meedoet tijdens de medialessen?

4. Meer lezen over de onderbouwing van het Nationaal Media Paspoort? Dat kan!

We hebben op de website verschillende documenten over de onderbouwingen van het lesmateriaal. Leest u verder: 

Nationale Academie voor Media en Maatschappij klein 300Klik hier voor de wetenschappelijke onderbouwing

Klik hier voor de didactische onderbouwing

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. mediawijsheid competenties

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. kerndoelen primair onderwijs 

Lees: Media-empowerment: Een gedragsverandering benadering van media-educatie. Door: Dr. Esther Rozendaal, Universitair hoofddocent Communicatiewetenschap Radboud Universiteit Nijmegen  

Wij proberen het materiaal zoveel mogelijk up to date te houden, maar u kunt ons helpen! Wilt u het ons laten weten wanneer u ongeldige links tegenkomt in het materiaal, dan ondernemen wij meteen actie! U kunt mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Nationale Academie voor Media en Maatschappij klein 300Beste leerkracht

Inleiding: voordat u van start gaat met de lessen 

We heten u welkom bij het Nationaal Media Paspoort! We introduceren u graag bij de opzet en de onderbouwing van het bijzondere lesprogramma. U gaat werken aan ‘media empowerment’, waar  kennis (mediawijsheid) wordt gecombineerd met het voelen, willen én doen van uw leerling zodat hij of zij daadwerkelijk in staat is om mediagedrag te verbeteren. Om alles goed te laten verlopen en om de grootste effectiviteit te realiseren willen we u het volgende uitleggen vóórdat u en uw klas aan de slag kunnen gaan.

Inleiding in kwaliteiten: Weten, Voelen, Willen en Doen 

4 kwaliteiten klein

Het unieke van het Nationaal Media Paspoort programma is dat het niet alleen kennis over media overdraagt, maar dat het tevens een beroep doet op de individuele beleving (voelen) van media, op de motivatie (willen) en de strategie/het gedrag (doen) van kinderen om slim met media om te gaan.

U zult zien dat de lessen dan ook steeds uit deze 4 kwaliteiten zijn opgebouwd. Waarschijnlijk heeft u wel ervaring met het overdragen van kennis, maar misschien is het nieuw voor u om de andere 3 kwaliteiten toe te passen in de klas. We zetten hieronder graag deze kwaliteiten uiteen. 

1. Kwaliteit ‘Voelen’  - Media doen een beroep op onze emoties

Voelen klein

Het is voor kinderen belangrijk om niet alleen voldoende kennis te hebben over media, maar ook om zich bewust te worden van de emoties waar de media een beroep op doet. Wanneer zij zich bewust zijn van deze emoties, kunnen wij hen daarna leren deze emoties te reguleren, zodat zij zich niet zomaar emotioneel laten meeslepen tijdens hun mediagebruik. Dat is een belangrijke kwaliteit in een tijd waarin kinderen steeds vaker en jonger autonoom (online) beslissingen moeten nemen, zonder toezicht of begeleiding van een volwassene. 

De Bodyscan  en denk-pauze – essentiële oefeningen in het lesprogramma

Eén van de kernoefeningen voor het ontwikkelen van de kwaliteit ‘Voelen’ is de Denk-pauze. Niet een pauze om te denken, maar juist een pauze om het denken even te stoppen alvorens te doen, te antwoorden of te reageren. Even rust, stilte in de klas, terug naar onszelf. Soms gebruiken we daarbij het middel ‘de Bodyscan, een begeleide denk-pauze, waarbij u als leerkracht zegt waar uw leerlingen hun aandacht op kunnen richten. Met het document Bodyscan en het bijbehorend filmpje leggen we graag aan u uit wat we bedoelen en hoe we dit in de klas graag uitgevoerd zien. Het vergt enige voorbereiding voor u maar u zult zien: het wordt een stuk rustiger in de groep, de leerlingen zullen steeds meer vanuit zichzelf kunnen reageren. 

2. Kwaliteit ‘Willen’ – De motivatie moet uit het kind zelf komen

Willen klein

Het lesprogramma vertelt kinderen niet wat zij moeten doen, maar vraagt aan het individuele kind waarom het belangrijk voor hem of haar is om iets wel of niet te doen in de media. Daarmee versterkt het programma de intrinsieke motivatie van het kind. Op deze manier wordt de effectiviteit van de lessen vergroot. In de lessen (vanaf groep 5) wordt daarom steeds een motivatievraag gesteld aan kinderen.

Bijvoorbeeld: Waarom is het voor jou persoonlijk belangrijk om lessen te krijgen over mediagebruik?

3. Kwaliteit ‘Doen’ -  Kinderen bepalen zelf hun strategie of doel

Doen klein

Het programma nodigt kinderen uit zelf een strategie te bepalen en een doel te stellen wat betreft hun eigen mediagebruik. Het is daarbij belangrijk dat zij deze strategie regelmatig herhalen, zodat het daadwerkelijk effect heeft op het moment dat zij autonoom een beslissing moeten nemen. In de lessen (vanaf groep 5) wordt daarom steeds ook een strategievraaggesteld aan de leerlingen.

Bijvoorbeeld: Wat ga jij doen om te zorgen dat je goed meedoet tijdens de medialessen? 

4. Meer lezen over de onderbouwing van het Nationaal Media Paspoort? Dat kan! 

We hebben op de website verschillende documenten over de onderbouwingen van het lesmateriaal. Leest u verder: 

Klik hier voor de wetenschappelijke onderbouwing

Klik hier voor de didactische onderbouwing

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. mediawijsheid competenties

Klik hier voor de onderbouwing m.b.t. de kerndoelen primair onderwijs 

 

Wij proberen het materiaal zoveel mogelijk up to date te houden, maar u kunt ons helpen! Wilt u het ons laten weten wanneer u ongeldige links tegenkomt in het materiaal, dan ondernemen wij meteen actie! U kunt mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .