apps 2. Bewaak je identiteit

Handleiding Groep 1 Les 2

Wie ben jij?

Thema 2                              

 Bewaak je identiteit

Kinderen leren in deze les enige zelfbewustzijn aan en leren hun eigen identiteit te associëren met zaken die voor hen belangrijk zijn. In de media heeft namelijk iedereen een (online) identiteit, die zij moeten beschermen, opbouwen, verbeteren en bewaken. Deze les is de eerste stap!

Benodigdheden:

Voorkant omslag

Papier, tekengerei

A. Inleiding: kringgesprek                                     15 minuten.

  • Laat de kinderen zichzelf presenteren aan de anderen door te vertellen wat zij belangrijk vinden. Zijn er nog meer kinderen die dat belangrijk vinden? Of iets dat er op lijkt?Vertel de kinderen in een kringgesprek dat de les vandaag over henzelf gaat en over dingen die zij in hun leven belangrijk vinden. De kinderen krijgen bij iedere vraag de tijd er even over na te denken. Stel klassikaal ter inspiratie wat vragen. Ook is het leuk om iets over uzelf te vertellen; heeft u een huisdier (nu of vroeger)?
  • Wie heeft er huisdieren?
  • Wat is je lievelingsspeelgoed?
  • Wat doe je het liefste als je niet op school bent?
  • Wat doe je het liefste als je wel op school bent?
  • Kijk je graag televisie, of zit je liever achter de computer?
  • Wat is je favoriete kledingstuk?
  • Zorg dat elk kind even aan de beurt komt.

B. Tekenopdracht                                                 15 minuten.

  • Deel het papier uit en laat de kinderen een tekening maken van de dingen die ze leuk of belangrijk vinden in hun leven. Dit kan een huisdier zijn, speelgoed of andere dingen die ze fijn of prettig vinden. Geef wat inspiratie waar nodig.
  • De kinderen bewaren de tekeningen in hun eigen paspoortomslag.  
  • Sluit de les af.