klein 7. Zorg voor je eigen veiligheid

Handleiding Groep 2 Les 7

Wie help jij?

Thema 7

Zorg voor je eigen veiligheid

In deze les wordt duidelijk wie en waar de kinderen hulp kunnen vragen in de klas. Dit kan zowel bij andere kinderen zijn als bij de leerkracht. Aan de hand van een positief beloningssysteem leren de kinderen dat helpen leuk en handig kan zijn. Nu leren de leerlingen al dat zij allemaal in staat zijn een ander te helpen, of om hulp te vragen. Het complimenten-geven (om een positieve sfeer te creëren) wordt geïntroduceerd of versterkt.

Benodigdheden:

Actieboekje 2.7 en Dankjewel-stickervellen.

Let op: vergeet u niet de bijbehorende Dankjewel-stickers op tijd te bestellen via de website?

A. Inleiding:                                                 10 minuten.

  • Vertel klassikaal dat je soms hulp nodig hebt. Bijvoorbeeld bij het strikken van je veters, of het maken van een tekening. Iedereen heeft soms hulp nodig, maar iedereen kan ook elkaar helpen! Vraag klassikaal:
    • Waar heb je wel eens hulp bij nodig?
    • Wie helpt je dan?
    • Help je zelf wel eens iemand?
    • Wat doe je dan?

B. Dankjewel-spel:                                      15 minuten.

Dankjewel sticker

  • Deel Actieboekje 2.7 en de Dankjewel-stickers uit. Hierop is te zien dat de kinderen stickers kunnen verzamelen wanneer ze iemand geholpen hebben. De ‘Dankjewel-stickers’ kunnen de kinderen uitdelen aan andere kinderen die hen geholpen hebben.
  • Leg de klas uit hoe het werkt: elke keer als je iemand helpt, krijg je van de ander een Dankjewel-sticker. Deze stickers verzamel je in het actieboekje. Als iemand jou helpt, deel je dus ook een sticker uit. Leuk om te hebben, je kunt meteen zien dat je iemand hebt geholpen!
  • Doe het maar eens voor: laat een kind een ander helpen en plak een sticker.

  • Deze les kan een langere tijd doorlopen. Wanneer een boekje vol is, mag het opgeborgen worden in de eigen omslag.
  • Stimuleert u vooral de kinderen om te helpen, en om hulp te vragen: geef waardering als de kinderen de stickers plakken, maar let op dat er een gelijkwaardige sfeer ontstaat. Straft u niet af als een kind te weinig stickers heeft, maar stimuleer. Het is onze ervaring dat jonge kinderen ook eventjes moeten ontdekken wie hen kan helpen, of wie zij zelf kunnen helpen!
  • Sluit de les af.