klein 4. Houd de klok in de gaten

Handleiding Groep 3 Les 4

Maak een dagboek en schat de tijd in!

Thema 4

Houd de klok in de gaten

In deze les leren de kinderen een besef te krijgen van tijdsduur. Dit leren zij door thuis eerst een eigen dagboekje bij te houden met dagelijkse activiteiten en de tijd in te vullen die deze in beslag nemen. In deze les gaan we daarop door met activiteiten die binnen de school plaatsvinden.

Element voorkant

Benodigdheden:

Actieboekje 3.4, Thuisopdracht 3.4.

Thuisopdracht voorafgaand aan les 3.4:

Tijdens de vorige les is de kinderen gevraagd een dagboekje bij te houden. Hierin staan dagelijkse thuisactiviteiten met bijbehorende tekeningen. Hierachter kon het aantal minuten ingevuld worden dat de activiteit in beslag neemt. Het is de bedoeling dat de ouders/verzorgers de leerlingen thuis hebben geholpen met het invullen van de tijd.

A. Inleiding: groepsgesprek                                               5 minuten.

  • Evalueer klassikaal de thuisopdracht.
    • Wat duurde het kortst thuis?
    • Wat duurde het langst thuis?
    • Hoe heb je de tijd bijgehouden?
    • Vond je het makkelijk of moeilijk?
    • Waarom?

B. Schat de tijd in!                                                  15 minuten.

  • Deel Actieboekje 3.4 uit.binnenkant
    • Op het actieboekje staat een aantal schoolactiviteiten, zoals naar school lopen, pauze, leren e.d.  Vul samen met de klas het boekje in. Bij elke activiteit in het actieboekje wordt het volgende gevraagd:

 

      • Hoe lang denk je dat het duurt?
      • Is dat lang of kort?
      • Geef een aantal kinderen de beurt en vergelijk eens.

 

  • Sluit de les af.