klein 4. Houd de klok in de gaten

Handleiding Groep 4 Les 4

Hoe schat jij de tijd in?

Thema 4

Houd de klok in de gaten

Om een bewustzijn te krijgen van de tijd die gespendeerd wordt aan media, wordt de leerlingen gevraagd in te schatten hoe lang zij met iets bezig zijn.

Element voorkant

Benodigdheden:

Actieboekje/Thuisopdracht 4.4

Ouderbrief 4.4

A. Inleiding: Groepsgesprek                                  10 minuten.

  • Als inleiding op de opdracht in het tweede deel van de les maken de leerlingen klassikaal wat inschattingen van de tijd dat een bezigheid duurt. Stel de leerlingen de volgende vragen:
    • Hoe lang duurt het om naar school te lopen of fietsen?
    • Hoe lang duurt de pauze?
    • Hoe lang duurt een uur?
    • Hoe lang duurt een dag?

B. Schat de tijd in!                                                  15 minuten.

  • Deel Actieboekje/Thuisopdracht 4.4 uit.
  • In Actieboekje/Thuisopdracht 4.4 staan dagelijkse en media-gerelateerde activiteiten met bijbehorende afbeeldingen. Naast de afbeeldingen is de ruimte om op te schrijven hoe 

  • lang iets duurt. Laat de leerlingen het actieboekje invullen door bij elk onderdeel de tijd in te schatten.
  • Bespreek klassikaal de verschillende antwoorden. Vertel de klas dat ze zelf precies kunnen controleren of hun inschattingen juist zijn. Gebruik thuis een stopwatch, horloge of andere klok om bij te houden hoe lang elke binnenkantactiviteit duurt.  Ouders kunnen hierbij helpen: deel bij deze les daarom Ouderbrief 4.4 uit en laat de kinderen thuis hun eigen antwoorden checken met behulp van ouders/verzorgers.
  • Sluit de les af.