klein 6. Bescherm je privacy

Handleiding Groep 5 Les 1

Waarom is een goed wachtwoord van belang?

Thema 6

Bescherm je privacy

Deze les gaat over het beschermen van de persoonlijke gegevens door middel van het verzinnen van een goed wachtwoord. In deze les maken alle leerlingen een digitaal paspoort aan op www.nationaalmediapaspoort.nl, waarin zij gedurende groep 5, 6 en 7 per les aangeven wat hun ‘motivatie’ en ‘strategie’ is. In groep 8 krijgen zij dan een gedrukte versie van hun eigen individuele Media Paspoort opgestuurd.

Het is mogelijk om 1 en hetzelfde emailadres voor (al) uw leerlingen te gebruiken, zoals het mailadres van de school. Dit emailadres wordt alleen maar door ons gebruikt als een leerling de eigen gegevens onverhoopt kwijt is.

Benodigdheden:
Internetverbinding voor het aanmaken van een digitaal paspoortje op www.nationaalmediapaspoort.nl.
Actieboekje 5.1

A. Inleiding:                                                  10 minuten.

Voorkant omslag

  • Leg uit aan de klas dat we het gaan hebben over wachtwoorden. Weet iedereen wat (het belang van) een wachtwoord is? Het is (bijvoorbeeld) belangrijk om een goed wachtwoord te hebben, zodat alleen jij bij de (online) gegevens kunt die je graag voor jezelf wilt of moet houden. Vraagt u klassikaal:
    • Waar denk je dat je allemaal een wachtwoord voor nodig hebt?
    • Gebruik jij al wachtwoorden? Niet hardop vertellen! Waar gebruik je deze voor?

B. Verzin een goed wachtwoord!                 15 minuten.

  • Geef de volgende opdracht: verzin een persoonlijke zin voor jezelf, zoals: ‘Mijn huisdier heet Oscar’. Pak telkens de eerste letter van die woorden, en kies dan je lievelingsgetal. ‘7’. De eerste letter is altijd een hoofdletter. Je eindigt tenslotte met een leesteken. (Uitroepteken, vraagteken, punt etc.)  -> Mhho7! 
  • Iedere leerling formuleert zo voor zichzelf een eigen wachtwoord. Ze mogen dit noteren, maar wel op een plek waar zij alleen zelf bij kunnen. Vraag eens aan de leerlingen wat / waar deze plek voor hen is?
  • Hoe ga je met je wachtwoorden om? Aan wie geef je je wachtwoord? Geef de volgende conclusie: je moet het uit je hoofd kunnen leren, zodat je het nergens hoeft op te schrijven of aan niemand hoeft te vertellen.

C. Denk-pauze                                           15 minuten.

  • Ik stel jullie nu een aantal vragen en wil graag dat jullie bij jezelf nagaan hoe het voor jou voelt.  Om goed te kunnen voelen, gaan we zo weer even één minuut stil zijn en onze aandacht richten op onszelf door allemaal even onze ogen dicht te doen. 
  • Stel de klas dan één voor één de volgende  vragen en start daarna steeds een Denk-pauze van één minuut:
    • Wat kan er gebeuren als je een verkeerd wachtwoord kiest?
    • Waarom is het belangrijk voor je dat niet iedereen bij jouw gegevens kan komen?

D. Motivatie en strategie                             10 minuten.

  • Elke leerling kan nu inloggen op https://www.nationaalmediapaspoort.nl/mijn-paspoortDaar maken zij ieder hun eigen digitale paspoort aan, waarin zij hun eigen motivatie (Waarom?) en strategie (Hoe?) voortaan noteren en opslaan. Dat doen zij in de groepen 5, 6 en 7 bij elke les. In groep 8 sturen wij elke leerling zijn eigen schriftelijke paspoort op, met daarin alle motivaties en strategieën, die zij gedurende de lessen hebben bedacht. Op deze manier vormt het Nationale Media Paspoort een zeer persoonlijke verzameling van individuele afspraken over eigen mediagedrag voor elke leerling. Daarmee stimuleren wij hun motivatie om zich aan deze afspraken te houden.
  • Deel Actieboekje 5.1 uit. Daarin is ruimte om de motivatie en de strategie bij elke les in groep 5 bij te schrijven. Vertel de kinderen dat zij dit actieboekje gedurende het schooljaar goed moeten bewaren. binnenkant

Motivatie - Waarom?

  • Stel de leerlingen de motivatievraag: Waarom is het voor jou belangrijk om een goed wachtwoord te hebben?
  • Laat hen deze opschrijven in het Actieboekje 5.1. Laat hen deze ‘motivatie’ daarna online invullen bij de juiste groep en de juiste les in hun eigen digitale paspoort. Dat mogen zij natuurlijk ook thuis doen. 

Strategie - Hoe?

  • Stel de leerlingen daarna de strategievraag: Wat ga jij doen om te zorgen dat je een goed wachtwoord hebt?
  • Laat hen ook deze ‘strategie’ eerst invullen in het Actieboekje 5.1. Daarna kunnen zij het  bij de juiste groep en de juiste les in hun digitale paspoort bijschrijven. Dat mogen zij ook thuis doen na school.
  • Sluit de les af.