klein 4. Houd de klok in de gaten

Handleiding Groep 5 Les 4

Hoe vaak en hoe lang ben je met media bezig?

Thema 4

Houd de klok in de gaten

Om bewust te worden van de tijd die gespendeerd wordt aan media en van het eigen mediagedrag, wordt de 5.4 boekje met klokleerlingen gevraagd een mediadagboek bij te houden. 

Benodigdheden:
Actieboekje 5.1
Thuisopdracht 5.4 
Ouderbrief 5.4
Internettoegang tot digitale paspoortjes op www.nationaalmediapaspoort.nl

A. Inleiding:                                                             5 minuten.

  • Leg uit dat we vandaag de klok eens in de gaten gaan houden. We maken (vaak ongemerkt) veel gebruik van media en overal om ons heen zijn schermen. Overleg bijvoorbeeld maar eens met elkaar naar welke schermen we kijken, op school en thuis.
    • Welke media gebruik je dagelijks? Televisie, telefoon, computer, tablet?
    • Hoe lang doe je dat, denk je?
  • Vertel de klas dat ze thuis zelf precies kunnen controleren of hun inschattingen juist zijn. Probeer het maar eens met een stopwatch thuis (via je smartphone of tablet). Ze krijgen nu namelijk een thuisopdracht mee waarin ze hun eigen mediagebruik gaan bijhouden.

B. Maak thuis een mediadagboek!                                  5 minuten.

Deel Thuisopdracht 5.4 uit, samen met de begeleidende Ouderbrief 5.4 voor ouders . Geef aan dat zij deze opdracht mee naar huis nemen en bijhouden hoe lang zij met media bezig zijn gedurende een hele week.  In dit actieboekje is ruimte om het eigen mediagebruik in kaart te brengen.5.4 Binnenkant

 

C. Denk-pauze                                          5 minuten.

  • We gaan nu weer één minuut stil zijn en even onze aandacht richten op onszelf. Stel de klas daarbij de volgende vragen:
    • Wat voel je bij je eigen mediagebruik?
    • Wat vind je daarvan?

Bespreek klassikaal de verschillende antwoorden.

D. Motivatie en Strategie -Waarom en hoe? 10 minuten

  • In dit onderdeel gaan de leerlingen weer aan de slag met hun eigen motivatie en strategie.
  • Deze noteren zij in Actieboekje 5.1 dat al eerder werd uitgedeeld. Daarna kan elke leerling inloggen in zijn of haar eigen digitale paspoortje op . Daar kunnen de leerlingen hun eigen motivatie en strategie noteren en opslaan.

Motivatie (Waarom?)

  • Stel de leerlingen de motivatievraag: Waarom is het voor jou belangrijk om de tijd in de gaten te houden als je met de media bezig bent?
  • Laat hen deze ‘motivatie’ daarna in Actieboekje 5.1 invullen en online invullen bij de juiste groep en de juiste les in hun eigen digitale paspoort.

Strategie (Hoe?)

  • Stel de leerlingen daarna de strategievraag: Wat ga jij doen om te zorgen dat je niet te lang met de media bezig bent?
  • Laat hen ook deze ‘strategie’ in Actieboekje 5.1 en online invullen bij de juiste groep en de juiste les in hun digitale paspoort.
  • Laat hen vervolgens nadenken over hoe zij zichzelf in de dagelijkse praktijk kunnen helpen herinneren aan deze strategie. Bijvoorbeeld: ik zet telkens een wekker wanneer ik ga gamen, zodat ik weet dat ik de tijd niet kan vergeten.
  • Sluit de les af.