klein 1. Weet wat je ziet

Handleiding Groep 5 Les 6

Waar zie je reclame?

Thema 1

Weet wat je ziet

Reclame is overal om ons heen en niet altijd makkelijk te herkennen. Kinderen zien niet alleen reclame op tv, maar ook op de sociale media die ze gebruiken, in de games die ze spelen, in de video’s die ze kijken, en in hun favoriete apps. In deze les leren de leerlingen onderscheid te maken tussen commerciële en redactionele inhoud.

Benodigdheden:
Beeldmateriaal 5.6
Reclame logotjesActieboekjes 5.1 en 5.6.

A. Inleiding: wat is reclame?                                 10 minuten.

  • Bespreek klassikaal dat de les zal gaan over reclame. Stel kinderen daarbij ter inleiding de volgende vragen:

  •    Weet jij wat reclame is?
  •    Waar zie je allemaal reclame?
  •    Hoe weet je dat het reclame is?
  • Herhaal de (goede) antwoorden die door de leerlingen zijn gegeven. Benoem daarbij dat een reclame vaak te herkennen is aan een product, een logo, een slogan, muziek of een tune of een aanbieding en een prijs/plaats.

B. Het reclamespel en Denk-pauze                                    20 minuten.

  • Deel Actieboekje 5.6 uit en vertel de klas dat reclame je iets wilt laten voelen, zodat jij het product graag wilt hebben. We gaan een aantal beelden bekijken: sommige daarvan zijn reclame, andere niet.
  • Laat het beeldmateriaal van les 5.6 zien. Na elk plaatje volgt een Denk-pauze van een minuut. Laat de leerlingen het volgende weten: we gaan nu even niet nadenken, maar voelen, want voelen is net zo belangrijk als nadenken. Om goed te kunnen voelen, doen we na het kijken steeds allemaal even onze ogen dicht. Stel daarbij steeds de vraag: Kunnen jullie aanvoelen/raden of dit reclame is of niet?
  • Open je ogen en kruis het aan in het Actieboekje 5.6.

  • Ga zo door: geef de leerlingen na elke afbeelding een Denk-pauze en geef hen vervolgens de tijd om in het actieboekje aan te geven of het om een reclame ging of niet.
  • Bespreek na elke afbeelding:
    • Is dit een reclame?
    • Waarom wel? (Waarom niet?)
    • Is iemand juist iets anders opgevallen?

Dit zijn de goede antwoorden op de vraag: is dit reclame?

binnenkant

Beeld 1         Ja, dit is reclame voor een spelletjessite in jeugdblad TapToe. Op de rechterzijde staan teksten die bij TapToe zelf horen. Dit deel van de pagina is dus geen reclame.

Beeld 2         Ja, maar ondertussen is het ook een prijsvraag. Met de prijsvraag win je een reisje naar Disneyland. Tegelijkertijd wordt er reclame gemaakt voor de film Frozen en voor Disney zelf.

Beeld 3         Ja. Deze reclame voor visstickmerk Captain Iglo heeft de vorm van een leuke strip. 

Beeld 4         Nee, dit is een informatieve tekst over apen. De tekst staat in een encyclopedie voor kinderen.

Beeld 5         Ja. De jongen in het filmpje vertelt een spannend avontuur over zijn belevingen in een attractiepark. Dit is een reclamefilmpje voor de Efteling.

Beeld 6         Ja, ook hier wordt reclame gemaakt voor twee merken. Kunnen de leerlingen beide merken herkennen? De juiste antwoorden zijn Feyenoord en Diergaarde Blijdorp.

C. Motivatie en strategie  - Waarom en Hoe?                    10 minuten.

  • De leerlingen gaan weer aan de slag met hun eigen individuele motivatie en strategie. Deze vullen zijn in op Actieboekje 5.1, dat al eerder werd uitgedeeld. Tevens vullen zij hun gekozen motivatie en strategie in online in hun digitale paspoort. Elke leerling kan daartoe inloggen op .

  • Motivatie (Waarom?)

Stel de leerlingen de motivatievraag: Waarom vind jij het belangrijk om slim met reclame om te gaan?

Leg uit dat slim met reclame omgaan betekent dat je niet zomaar gelooft wat je ziet of hoort in een reclame. En dat je je niet zomaar laat meeslepen door het gevoel dat de reclame je geeft. En dat je als je het gevoel hebt dat je de spullen uit de reclame wil hebben, je eerst nadenkt of het eigenlijk echt wel zo leuk is en of je het echt nodig hebt. Immers, hoe probeert reclame jou over te halen om iets te kopen?

  • Voorbeelden van een persoonlijke motivatie kunnen zijn:
    • Ik kijk slim naar reclame, zodat ik niet word beïnvloed
    • Ik kijk slim naar reclame, zodat ik niet anders ga denken of voelen
    • Ik kijk slim naar reclame, zodat ik niet (te veel) geld uitgeef
  • Laat hen deze motivatie daarna opschrijven in Actieboekje 5.1 en in het digitale paspoort.
  • Strategie (Hoe?)

Stel de leerlingen dan de strategievraag: Wat ga ik doen om te zorgen dat ik slim met reclame omga? Daartoe vullen zij de volgende vraag aan: ‘Als ik reclame zie, dan………………………….…’

Als een kind bijvoorbeeld bedacht heeft dat hij/zij slim met reclame om kan gaan door het te negeren, dan wordt zijn/haar doel: “Als ik reclame zie, dan kijk ik er niet naar”. Maar het kunnen ook andere strategieën zijn zoals ‘Als ik reclame zie, word ik extra kritisch’ of ‘Als ik reclame zie, ga ik het niet zomaar geloven’.

  • Laat hen deze strategie daarna opschrijven in Actieboekje 5.1 en in hun digitale Nationaal Media Paspoort.
  • Laat de leerlingen tenslotte nadenken hoe zij kunnen zorgen dat zij deze strategie niet vergeten en ook toepassen. Door de strategie regelmatig te herhalen wordt het namelijk makkelijker voor kinderen om hun strategie daadwerkelijk in zetten op het moment dat zij met reclame worden geconfronteerd. De herhaling is belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat kinderen zich hun doel eigen maken.

Denk hierbij aan mogelijkheden zoals het ergens opschrijven of in het mobieltjes op te slaan of op een briefje aan de computer te hangen etc.

  • Sluit de les af.

 

D. Extra online games rondom reclame!

Wat is reclame en zie jij het wel?

  • Bij het vinden van betrouwbare informatie is het belangrijk om een onderscheid te kunnen maken tussen feitelijke informatie en reclame. De kinderen kunnen dit op een speelse manier online oefenen met deze 4 spellen: http://reclamewijs.ugent.be/

  • Probeer de spellen klassikaal uit via het digibord of laat de kinderen thuis oefenen.