• Simple Item 8
  • Simple Item 7
  • Simple Item 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Simple Item 7
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Simple Item 8
  • Simple Item 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Simple Item 8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Het Nationaal Media Paspoort is een samenwerking tussen:

Nationale Academie voor Media en Maatschappij klein 300

Nationale Academie voor Media & Maatschappij en de Radboud Universiteit Nijmegen. In samenwerking met de Wetenschappelijke Raad, onder leiding van Dr. Esther Rozendaal, is een monitor ontwikkeld, die zoveel mogelijk op basis van bestaande schalen en meetinstrumenten de effectiviteit van deze unieke lesmethode continu zal meten. Het doel is om nieuwe wetenschappelijke inzichten op te doen en te zorgen dat de lesmethode een echt verschil blijft maken en dat kinderen naderhand daadwerkelijk krachtiger met media blijven omgaan en eventueel 'ander', veiliger en positiever gedrag vertonen. Op basis van de uitkomsten van de monitor wordt het materiaal waar nodig bijgesteld en nog beter afgestemd op degene om wie het gaat; uw leerling.

Radboud Universiteit Nijmegen klein

Thema's die in de monitor aan bod komen zijn: het mediagebruik van kinderen, media en zelfbeeld, media en sociale vaardigheden, begrip van de invloed van eigen mediagedrag op anderen, reclamewijsheid, informatievaardigheden, privacy en veiligheid, de invloed van ongevingsfactoren zoals groeps- en schoolklimaat, vertrouwen in eigen bekwaamheid en vaardigheden etc. 

Ons onderzoeksteam is druk aan het werk op verschillende scholen. In december 2016 verscheen de eerste onderzoeksrapportage van de Wetenschappelijke Raad: de Monitor Nationaal Media Paspoort 2016. 

Ons onderzoeksteam 

Maak kennis met de studenten die namens de Radboud Universiteit en Academie deze monitor uitvoeren! Dit is het team: 

Elise Hoff, Luise Schlindwein, Renske Renting, Roos Dohmen, Sacha Sillekens, Yvonne Rombouts

Elise Hoff   Luise Schlindwein   Renske Renting   

Roos Dohmen    Sacha Sillikens   Yvonne Rombouts

Alle leerlingen doen anoniem mee aan de monitor, de gegevens worden opgeslagen bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Ouders krijgen de kans om voor hun kind een ontzegging van toestemming voor de monitor aan te geven. Wij zullen regelmatig rapportages publiceren, zodat u zelf ook op de hoogte blijft van de uitkomsten. 

Als u vragen heeft. Neem gerust contact op met Liesbeth Hop, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  of via telefoonnummer 06 435 879 54. 

Onderbouw/middenbouw: Gesprekken met leerlingen 

Voor de groepen 3-4 worden één-op-één interviewtechnieken gebruikt die geschikt zijn voor hun ontwikkelingsfase.

Midden- en Bovenbouw: Digitale Monitor 

Voor de groepen 5-8 bieden wij een digitale monitor aan, die kinderen zelf online invullen. 

 

Wilt u ons uw ervaringen doorgeven?  

Evaluatie door leerkrachten via formulier of in de klas

Als uw school niet met de wetenschappelijke monitor meedoet, zouden wij het zeer op prijs stellen wanneer u na de lessen uw mening en opmerkingen met ons deelt via het online evaluatieformulier dat u vindt onder de knop 'Leerkrachten'. Zijn de instructies en handleidingen bijvoorbeeld duidelijk genoeg? Wat zijn uw ervaringen met de lessen? Reageren de leerlingen goed op het materiaal? Mist u nog bepaalde lessen?

Daarnaast zouden wij graag eens met u meekijken in de klas om te zien hoe u onze methode vorm geeft in de praktijk. Dat is voor ons heel leerzaam en zou het materiaal nog beter kunnen maken. Vindt u het goed dat wij eens achter in de klas komen zitten, neem dan gerust weer contact op met Liesbeth Hop, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  of via telefoonnummer 06 435 879 54. 

 

Het materiaal is vooraf uitgebreid getest door Nationaal MediaCoaches

Nationale Opleiding MediaCoach200

Het Nationaal Media Paspoort is gedurende een half jaar getest op verschillende scholen en in alle groepen 1 tot en met 8. We danken alle scholen die hier zo enthousiast aan mee hebben gewerkt, in het bijzonder de Annie M.G. Schmidtschool te Amsterdam, De Malelande en KPOA te Amersfoort en basisschool Op Wier in Ezinge. Bedankt alle kinderen, leerkrachten en ouders! 

Wij zijn daarnaast veel dank verschuldigd aan alle Nationaal MediaCoaches die met hun betrokkenheid en werkvelden het Nationaal Media Paspoort in de voorbereidende (test)fasen enorm hebben geholpen. 

plenaire discussie

Tijdens het 7e Nationaal Mediawijsheid Congres vond een plenaire discussie plaats over de wensen, doelgroepen en thema's van de professionals uit o.a. onderwijs. 

Na een uitgebreide enquete konden wij een goed overzicht bieden waar het onderwijs werkveld behoefte aan heeft (zie foto).