• Simple Item 7
  • Simple Item 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Simple Item 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
mediapaspoortDonderdag 17 september 2015; Vandaag wordt om 11.00 uur de allereerste Nationaal Media Paspoort les gegeven  en worden de eerste paspoorten uitgereikt aan een groep 4 van de Annie M.G. Schmidt school in Amsterdam.

Daarmee wordt de start gegeven aan het langverwachte Nationaal Media Paspoort programma voor elke basisschool in Nederland en Vlaanderen: dé doorlopende medialeerlijn en -campagne voor zelfs de allerjongste basisschoolkinderen. Dat is nodig omdat kinderen steeds jonger online zijn via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons. Media zijn steeds vaker individueel en mobiel. Met als gevolg dat het moeilijker wordt om kinderen in de media te begeleiden. Het betekent dat kinderen steeds jonger zelfstandig beslissingen moeten nemen over hun eigen gedrag online. Het is dus nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan.

unnamedDat maakt kinderen krachtig in hún online wereld. Ze moeten het namelijk zelf doen! Na mediawijsheid is het nu tijd voor media-empowerment! Welkom bij het Nationaal Media Paspoort: er hebben zich al meer dan 600 basisscholen aangemeld om met het Paspoort komend schooljaar aan de slag te gaan. Het programma biedt kinderen in groepen 1 tot en met 8 lessen over steeds zeven thema’s: Online gedrag, identiteit,
privacy en veiligheid, sociale omgangsvormen en leren kiezen voor geschikte mediacontent.

Wetenschappelijke Raad van 6 universiteiten

Het Nationaal Media Paspoort is een initiatief van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Het materiaal is ontwikkeld in een nauwe samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen, in het bijzonder met Dr. Esther Rozendaal, universitair docent Persuasieve Communicatie. Het programma wordt continu op effectiviteit getoetst door een Wetenschappelijke Raad van 6 universiteiten in Nederland en België.

Bewaarmap

Media doet beroep op gevoelsleven; dus kennisoverdracht is niet voldoende

Het lesprogramma is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en biedt daarom niet alleen mediakennis (cognitief, mediawijsheid) maar ook oefeningen om te leren voelen (intuïtief) wat media proberen te bereiken of met je doen. Media doen namelijk een beroep op ieders gevoel! We helpen kinderen een zogenaamd media-instinct te ontwikkelen. Daarna leert het programma de leerlingen om zelf na te denken over waarom het goed zou zijn om slim naar media en hun eigen mediagedrag te kijken (intrinsieke motivatie). De redenen die zij zelf bedenken laten wij hen met andere leeftijdgenoten delen met als effect dat de redenen sterker worden bij het kind zelf (zelfovertuiging). Als laatste stap laten wij de kinderen uitspreken wat zij zelf kunnen doen om weerbaar en kritisch te zijn (Strategie of intentie). Het is van belang dat zij deze intentie meerdere keren herhalen, zodat zij de intentie ook daadwerkelijk uitvoeren wanneer zij online zijn (implementatie). Hun eigen Nationaal Media Paspoort is in feite een eigen mediagedragscode, opgebouwd na 8 schooljaren van kennis en inzicht.

Contact, interviews en informatie:

Liesbeth Hop, Nationale Academie voor Media en Maatschappij

Tel. 06 – 43 58 79 54.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.